VW Forum banner

Probleem met automatisch start-stop systeem

937 views 1 reply 2 participants last post by  John-Arteon  
#1 ·
Mijn VW Golf 7 (1.5 TSI Automaat) veroorzaakt automatisch starten en stoppen tijdens het rijden. Dit betekent dat ik het geluid van de motor hoor starten terwijl mijn auto ongeveer 40 of 50 km/u rijdt. Zelfs wanneer automatisch starten en stoppen is uitgeschakeld met een knop, gebeurde het vaak.

#2 ·
Hallo en welkom op het forum. Ik kon wat informatie verzamelen die u verder zou kunnen helpen met dit probleem.

Dat gedrag dat u beschrijft op uw Golf 7 1.5 TSI (Automaat) is niet normaal en wijst op een storing in het Auto Start/Stop-systeem of gerelateerde sensoren.
🛑 Belangrijkste probleem:

U hoort het motorgeluid (startmotor) terwijl de auto al rond de 40–50 km/u rijdt, zelfs wanneer Auto Start/Stop handmatig is uitgeschakeld – wat het systeem volledig zou moeten onderdrukken.

🔍 Mogelijke oorzaken:
1. Defecte motorsnelheid- of krukaspositiesensor

• Als de ECU even denkt dat de motor uit staat (door een defect signaal), kan deze proberen de motor te "herstarten".
  • Symptomen: Startmotor slaat aan tijdens het rijden, soms onregelmatig rijden of aarzeling.
2. Storing in de regeleenheid van het Start/Stop-systeem

• De module kan zich misdragen, zelfs als het systeem "uit" staat.
  • Vaak door softwarefouten of spanningsonregelmatigheden.
3. Losse aarde of voedingsprobleem

• Als de accuspanning tijdelijk daalt of de aarde onstabiel is, kan de auto zich gedragen alsof hij is afgeslagen.
  • Dit kan ervoor zorgen dat de auto probeert te "herstarten" tijdens het rijden.
4. Verwarring in het hybridesysteem (als het eTSI / Mild Hybrid is)

• Sommige 1.5 TSI-modellen hebben MHEV-systemen met riemstartergeneratoren (geen conventionele startmotor).
  • Als dat systeem niet goed functioneert, kan het onnodig proberen opnieuw in te schakelen tijdens het uitrollen of remmen.
5. Defecte rempedaal- of koppeling sensor

• Deze sensoren spelen een rol bij het bepalen wanneer Start/Stop moet worden ingeschakeld. Als ze defect zijn, kan de auto de rijmodus verkeerd berekenen.

🔧 Wat u moet doen:
✅ 1. Controleer op opgeslagen foutcodes

Zelfs als er geen waarschuwingslampjes branden, scan dan de ECU en de Start/Stop-module met VCDS, OBDeleven of vergelijkbare tools.
Zoek naar:

• Fouten in de motorsnelheidssensor
  • CAN-fouten in de aandrijflijn
  • Fouten in de Start/Stop-module
  • Problemen met het accumanagement
✅ 2. Controleer de accu en het laadsysteem

Zwakke of onstabiele spanning veroorzaakt Start/Stop-chaos.

• Laat de accu testen (zelfs als deze relatief nieuw is).
  • Controleer de spanning tijdens het rijden en stationair draaien.
✅ 3. Observeer of het onder specifieke omstandigheden gebeurt

Let op:

• Gebeurt het tijdens uitrollen of vertragen?
  • Alleen in de Eco-modus?
  • Na lange of korte ritten?

Dit helpt om vast te stellen of het MHEV-gerelateerd is of een algemene sensorfout.

✅ 4. Software-update

VW heeft software-updates uitgebracht voor de 1.5 TSI DSG Start/Stop-problemen op sommige modellen (vooral 2017–2020).
Vraag een VW-dealer om te controleren op TSB's (Technical Service Bulletins) of software-revisies voor uw VIN.

🧪 Tijdelijke test:

Probeer Auto Start/Stop permanent uit te schakelen via VCDS-codering of OBDeleven om te testen of het probleem volledig stopt – dit bevestigt dat het systeem ten onrechte wordt ingeschakeld.

Samenvatting:

U ervaart waarschijnlijk een sensorfout, een softwareprobleem of een probleem in het MHEV-systeem (indien aanwezig) dat valse motor-uit-detectie veroorzaakt. Laat een volledige diagnostische scan en spanningstest uitvoeren – en vraag uw dealer naar software-updates. Indien nodig kan ik u ook begeleiden bij de OBDeleven/VCDS-scan of codering.